نازل خنک کاری

  1. خانه
  2. chevron_left
  3. محصولات
  4. chevron_left
  5. نازل خنک کاری
خرید نازل خنک کاری

خرید نازل خنک کاری

همچنین اگر به دنبال خرید نازل خنک کاری هستید بهتر است بدانید نازل خنک کاری، نقش بسیار مهمی را در بخش احتراق ایفا می کند. . به عبارت دیگر، داشتن یک احتراق پاک، مقرون به صرفه و پایدار بدون یک نازل مناسب(همچون نازل دلاوان و…)، تقریباً غیرممکن می باشد. در این مقاله، به بررسی عملکرد نازل خنک کاری، انواع آن و همچنین نکات دیگری در رابطه با این نوع نازل خواهیم پرداخت.

آنچه که باید پیش از خرید نازل خنک کاری دانست

پیش از خرید نازل خنک کاری بهتر است بدانید به منظور ساخت یک نازل خنک کننده خوب خوب، سازنده باید دانش بسیار جامع و کاملی از موارد زیر داشته باشد:

  • مشخصات سوخت و احتراق
  • فرآیند اتمیزه کردن و الگوهای مختلف پاشش
  • طراحی نفت سوز
  • ماشین کاری دقیق و درست. 

مهم تر از همه، سازنده ی نازل خنک کاری باید دپارتمانی به منظور بررسی  دقیق و تست نازل های خنک کننده ساخته شده، داشته باشد. نازل ها نقش بسیار مهمی را در زندگی روزانه ی تکنسین های نفت سوز ایفا می کنند. به همین دلیل است که دنبال کردن راهنمایی ها و دستورالعمل های ارائه شده توسط سازنده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

به این ترتیب، آن ها می توانند از دانش جامع و تجربیات بسیار زیادی که سازنده در اختیارشان قرار می دهد، بهترین استفاده را داشته باشند. طراحی درست نازل خنک کننده و استفاده ی مناسب از آن منجر به احتراق پاک، مقرون به صرفه و پایدار می شود. 

حتی امروزه نیز مراکز صنعتی بسیار زیادی وجود دارند که به دلیل عدم داشتن دانش درست از نازل ها، احتراق بسیار ضعیف و نامناسبی دارند. چنین دانش نادرستی، پیامدهای ناخوشایندی را دیگری نیز به همراه دارد. کارهای بسیار زیادی در جهت برطرف کردن این مشکلات انجام شده است اما واقعیت این است که هیچ یک از آن‌ها ارتباطی با نازل ها ندارند. 

همچنین اگر به دنبال نازل آب پاش پودری هستید می‌توانید از محصولات شرکت صنعتی پایاسنس دیدن نمایید…

نازل خنک کاری

نازل خنک کاری چگونه عمل می کند؟

نحوه ی عملکرد نازل خنک کاری به حرکت سوخت در داخل نازل و عبور آن از درون شیارهای تعبیه شده روی نازل بستگی دارد. به طور کلی، عملکرد نازل خنک کننده به این شکل است: سوخت از درون فیلتر در نظر گرفته شده، عبور می کند و حرکتش را به سمت سوراخ های اطراف پیچ پایین نازل ادامه می دهد. 

سوخت تحت فشار از قسمت مخروطی نازل خنک کاری عبور می کند و پس از آن، وارد محفظه ی احتراق می گردد. در مسیر عبور سوخت تحت فشار از درون شیارهای نازل، مقداری از این فشار به انرژی چرخشی تبدیل می شود. درون محفظه ی احتراق، سوخت انرژی چرخشی بسیار زیادی را به دست می آورد به طوری که به حالت چرخشی به سمت دهانه ی نازل حرکت می کند. 

سرعت سوخت در این مرحله آنقدر زیاد است که اصطلاحاً لوله سوخت در دهانه ی نازل خنک کننده به وجود می آید. به کمک آن بخش از فشار که به انرژی چرخشی تبدیل نشده است، این لوله ی سوخت با فشار از دهانه ی نازل خارج می شود به طوری که به قطرات بسیار کوچک از سوخت تبدیل می گردد. 

انواع نازل خنک کاری

نازل خنک کاری نیز مانند سایر انواع نازل ها بر اساس الگوی پاشش طبقه بندی می شود:

  • نازل مخروطی توخالی (نوع A): نازل های مخروطی توخالی با الگوی هوای توخالی و در مشعل هایی با ظرفیت پایین استفاده می شوند. 
  • نازل مخروطی توپر (نوع B): از نازل های مخروطی توپر بیشتر در مشعل هایی با ظرفیت بالا یا الگوی هوای توپر استفاده می شود. 
  • نازل مخروطی نوع W: نازل های مخروطی نوع W بین نازل های مخروطی نوع A و نوع B قرار می گیرند و می توان آن ها را با این دو نوع نازل جایگزین کرد. 

پیدا کردن محل درست نازل خنک کاری

سازندگان نفت سوز، آزمایشات بسیار زیادی در زمینه ی یافتن محل درست قرارگیری نازل در مشعل ها انجام می دهند. در نتیجه، نازل باید همیشه دقیقاً بر اساس دستورالعمل سازنده در محل درست قرار بگیرد. در صورتی که تعویض نازل خنک کاری ضروری است، نازل جدید باید دقیقاً در محل نازل قدیمی قرار بگیرد. در غیر این صورت، تغییرات در الگوی شعله به وجود می آیند. 

در صورتی که نازل بسیار جلوتر از محل درست قرار بگیرد، سرعت هوای اطراف نازل بسیار زیاد خواهد شد و اشتعال بیشتر شبیه به انفجار خواهد بود. شعله نیز در صورت تشکیل بسیار پراکنده و نامنظم خواهد بود. 

از طرف دیگر، اگر نازل خنک کننده عقب تر از محل درست قرار بگیرد، منجر به جریان یافتن سوخت از درون لوله ی مشعل خواهد شد. لازم به ذکر است که هر چه فشار فن بیشتر باشد، نازل خنک کننده باید در ارتباط دقیق تری با لوله ی مشعل، الکترود اشتعال و محفظه ی احتراق قرار بگیرد. این موضوع به خصوص برای کارخانه هایی که در 2800 rev/min کار می کنند، اهمیت دارد. 

طول عمر نازل خنک کاری

مشخص کردن طول عمر نازل خنک کاری، چندان راحت نیست چراکه این موضوع به مقدار کارکرد آن بستگی دارد. در واقع، از نازل خنک کاری تنها تا زمانی می توان استفاده کرد که درصد منطقی از دوده و کربن دی اکسید در آن وجود داشته باشد. علاوه بر این، میزان تمیز بودن سوخت و در کل، کیفیت آن نیز می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی طول عمر نازل خنک کننده داشته باشد. 

از سوی دیگر، نازل ها ممکن است به خاطر حجم زیاد سوخت فرسوده شوند و از بین بروند. عدم وجود فیلتر نازل یا شاید هم فیلتر پمپ، گرد و غبار و عیب دار شدن بخش های مختلف همگی می توانند بر طول عمر نازل تاثیر منفی بگذارند. عامل خطرناک دیگر، تابش حرارتی است. تابش حرارتی منجر به تشکیل دوده و کک بر روی نوک نازل و در نتیجه، کاهش طول عمر آن می شود. 

طول عمر نازل خنک کاری

نحوه ی جا به جایی نازل خنک کاری به چه صورت است؟

پاسخ دادن به این سوال، ساده است: باید با نازل های خنک کاری همانند دوست خود رفتار کنید، با ملاحظه و با احتیاط. به منظور اطمینان پیدا کردن از این که نازل جدید نصب شده بر اساس طراحی دقیق سازنده عمل خواهد کرد، باید آن را با احتیاط جا به جا کرد و نگه داشت. 

نگهداری از نازل: تا لحظه ی آخر نصب، نازل خنک کاری را در کاور محافظ خود نگه دارید. 

جا به جا کردن نازل: همیشه از جعبه نازل برای جا به جا کردن آن استفاده کنید. به این ترتیب، از نازل به خوبی محافظت می شود. هیچگاه نازلی که سرد است را نصب نکنید. اجازه دهید تا به دمای محیط برسد. به نوک نازل خنک کننده هیچگاه دست نزنید، به خصوص با دستان کثیف چراکه دهانه ی نازل به راحتی مسدود خواهد شد. 

هیچگاه نازل را در جیب یا جعبه ابزار حمل نکنید. به منظور نصب نازل نیازی نیست بیش از اندازه بر آن فشار وارد کنید. در صورت وارد کردن فشار بیش از اندازه، ممکن است سطح آب بندی بین نازل و فیکسچر آسیب ببیند. 

آیا می توان نازل خنک کاری را تمیز کرد؟

به طور کلی، توصیه بر این است که نازل خنک کننده تعویض شود چراکه که تمیز کردن نازل ممکن است بر روی عملکرد آن تاثیر منفی بگذارد. ذرات باقیمانده در اطراف در اطراف دهانه ی نازل را نمی توان بدون آسیب نرساندن به نازل به طور کامل تمیز کرد. 

این موضوع برای تمیز کردن شیارهای قسمت مخروطی نیز صدق می کند. به وجود آمدن هرگونه آسیب به نازل موجب تغییر الگو و زاویه ی پاشش آن خواهد شد. تمیز کردن نازل هایی با ظرفیت پایین بسیار سخت تر و چالش برانگیزتر است چراکه برای تمیز کردن دهانه و شیارهای نازل به میکروسکوپ نیاز است. همچنین، احتمال آسیب رسیدن به این نوع نازل ها بسیار بیشتر است. 

در اکثر موارد، هزینه ی تمیز کردن نازل بسیار بیشتر از تعویض آن می باشد. به منظور تمیز نگه داشتن و جلوگیری از آسیب وارد شدن به نازل، آن را درون جعبه ی مخصوص به خود نگهداری کنید. 

تمیز کردن نازل

چه چیزی باعث چکه کردن نازل می شود؟

چکه کردن از نازل خنک کننده همیشه به خاطر خود نازل نیست اما بدون در نظر گرفتن این موضوع، چکه کردن باید هر چه زودتر متوقف شود. سوخت در جاهایی که نباید باشد، درون یا بیرون بویلر، موجب مشکلات بسیار زیادی خواهد شد. 

چکه کردن از نازل در راه اندازی

در صورتی که سوخت با فشار بسیار پایین در هنگام راه اندازی از سیستم چکه کند، احتمالاً از درون نازل به بیرون چکه خواهد کرد زیرا اتمیزه کردن تا زمانی که فشار به حد کافی نرسد، رخ نخواهد داد. دلیل فشار پایین را معمولاً می توان در شیر سلونوئید یا شیر هیدرولیک درون پمپ سوخت پیدا کرد. 

چکه کردن از نازل هنگام عملیات

دلایل مختلفی می توان داشته باشد:

  • نازل بسیار عقب تر از هد احتراق قرار گرفته است. 
  • الکترودهای اشتعال در جای درست قرار نگرفته اند. 
  • نازل خنک کاری درون فیکسچر محکم نشده است. 
  • گرد و غبار و دوده در اطراف دهانه ی نازل جمع شده است. 
  • به دهانه ی نازل هنگام تمیز کردن آسیب وارد شده است. 
  • فشار سوخت بسیار پایین است. 

چکه کردن از نازل در پایان عملیات

در صورتی که چکه کردن سوخت از درون نازل حتی پس از پایان و توقف عملیات نیز ادامه دارد، دو دلیل اصلی برای این موضوع وجود دارند:

  • در لوله ی فشار بین پمپ و نازل، هوا وجود دارد. 
  •  شیر سلونوئید یا شیر هیدرولیک در پمپ دچار مشکل شده است.
تماس با پایاسنس
امکان ارسال محصولات به تمام نقاط کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سایدبار پایاسنس
فهرست
استعلام قیمت