ترموستات و ترمومتر

  1. خانه
  2. chevron_left
  3. محصولات
  4. chevron_left
  5. ترموستات و ترمومتر
خرید ترموستات ترمومتر کنترلر دما

خرید ترموستات و ترمومتر

اگر به دنبال خرید ترموستات و ترمومتر هستید بهتر است بدانید ترموستات و ترمومتر وسایلی هستند که توسط آنها می‌توان دمای بین دو نقطه را اندازه گرفت. بدین صورت که نقطه مبداء همان دمای صفر درجه بوده و نقطه دوم جایی است که ترموکوپل آنجا را می‌سنجد.

ترمومتر و ترموستات ورودی را که از ترموکوپل یا سنسور حرارتی به آنها داده می‌شود دریافت کرده و خروجی را به کنترل کننده که می‌تواند المنت ، هیتر و یا فن باشد تحویل می‌دهد.

برای بالا بردن دقت کنترل کردن سیستم بدون آنکه خطای انسانی و یا اوپراتور دخیل باشد، ترموستات و ترمومتر به سیستم کنترلی مجهز هستند و دما را از سنسور دمایی که می‌تواند ترموکوپل ، RTD و … باشد دریافت کرده و با مقایسه کردن آن با دمایی که برایش تعریف شده می‌تواند فرمان های مختلفی به سیستم ارسال نماید.

ترمومتر و ترموستات انواع

تفاوت بین ترموستات و ترمومتر چیست ؟

ترموستات وسیله ای است که بوسیله آن می‌توان برای سیستم ست پوینت ( نقطه ای که سیستم نسبت به آن سنجیده می‌شود ) تنظیم نمود تا به محض اینکه سیستم از آن مرض عبور کرد خروجی تغییر کند و واکنشی نسبت به تغییر نشان دهد.

ترموموتر نیز وسیله ای است که توسط آن دمای حال حاضر نقطه مورد نظر نشان داده می‌شود و هیچ تغییری در سیستم ایجاد نمی‌نماید. ترمومتر فقط وظیفه نشان دادن دما را دارد و کار دیگری انجام نمی‌دهد.

از طرفی ، بدلیل آنکه این دو ابزار معمولا به یکدیگر استفاده می‌شوند ، تولید کننده های این ابزار آنها را با هم ادغام می‌کنند تا در قالب یک محصول ارائه نمایند و هزینه های مشتری و پیچیدگی های سیستم را کاهش دهند.

انواع کنترل کننده‌‌های دما (ترمومتر و ترموستات)

بطور کلی سه نوع ترموستات و ترمومتر ( کنترل کننده دما ) وجود دارد:

  1. کنترل کننده صفر و یک ( خاموش و روشن )
  2. کنترل کننده های نسبی
  3. کنترل کننده های PID

با توجه به پیچیدگی سیستم مورد استفاده و نوع کاربرد ، مصرف کننده می‌تواند یکی از موارد بالا را انتخاب کرده و سیستم خود را کنترل کند.

کنترل کننده  دما صفر و یک

ترمومتر و ترموستات های صفر و یکی ساده‌ترین نوع دستگاه های کنترل کننده هستند. خروجی این نوع وسایل دو حالت بیشتر ندارد، یا روشن یا خاموش، که ما بین این دو حالت هیچ چیزی تعریف نمی‌شود.

این نوع ترمومتر و ترموستات ، خروجی را فقط زمانی تغییر می‌دهند که دمای سنجیده شده از دمای تعریف شده برای دستگاه ( ست پوینت ) عبور کند.

برای مثال، برای کنترل کردن هیتر ، خروجی ترموستات و ترمومتر زمانی که دما بالاتر از ست پوینت باشد برابر با صفر ( خاموش ) بوده و زمانی که پایین تر از ست پوینت برود برود برابر با یک ( روشن ) می‌شود.

این پروسه بصورت مداوم و پشت سر هم انجام می‌شود و مادامیکه دما به زیر این حد برود روشن و دما بالاتر برود خاموش می‌شود. از طرفی، برای سیستم هایی که این حلقه روشن و خاموش شدن بسیار سریع باشد، به منظور جلوگیری از آسیب زدن به کانکتور ها ، شیر ها و … ، یک تاخیر انداز به سیستم اضافه می‌شود.

اضافه شدن تاخیر انداز به ترموستات و ترمومتر باعث می‌شود تا دما پس از عبور از ست پوینت، به مقدار مشخصی از آن دما عبور کند و پس از آن دوباره سیستم روشن و خاموش شدن فعال شود.

از این نوع ترموستات و ترمومتر ها ( کنترل کننده دما ) در جاهایی استفاده می‌شود که دقت زیادی مورد نظر نباشد و یا جرم سیستم به حدی بالا باشد که تاخیر بوجود آمده تاثیری در دمای سیستم نگذارد.

کنترل کننده دما نسبی

این نوع ترموستات و ترمومتر ها ( کنترل کننده دما ) برای این موضوع طراحی شده اند که سیکل خاموش و روشن کردن را حدف کنند. این دستگاه ها بطور نسبی توان هیتر را زمانی که به دمای مورد نظر رسید کاهش می‌دهند و با این روش دما را در محدوده مورد نظر حفظ می‌کنند.

توسط این ترموستات و ترمومتر ها می‌توان خروجی را طوری تنظیم کرد تا برای یک بازه های زمانی مشخص سیستم خاموش و روشن شود. برای این منظور باید یک بازه زمانی در نزدیکی ست پوینت ( دمای مورد نظر ) در نظر گرفت تا زمانی که در آن دما قرار گرفت، سیستم وارد این بازه زمانی شده و دما را در محدوده مشخص شده حفظ کند.

کنترل کننده دما PID

این ترموستات و ترمومتر ها برای سیستم های پیشرفته استفاده می‌شود، بطوریکه می‌توان توسط آن همزمان که بطور نسبی سیستم را ماننده کنترل کننده نسبی تنظیم کند، دو المان تنظیم کننده دیگر در اختیار قرار می‌دهد تا بطور اتوماتیک تغییرات سیستم را جبران کند.

این دو المان بر پایه زمان می‌توان تنظیم نمود، همچنین می‌توان نرخ و پایداری را برای آن تعریف کرد. این نوع از سیستم ها برای کاربردهایی که بسیار حساس بوده و جرم کوچکی داشته و به تغییرات حساس هستند استفاده می‌شود.

نحوه کارکرد ترموستات و ترمومتر

کدام ترموستات و ترمومتر برای کار من مناسب است ؟

زمانی که شما می‌خواهد کنترل کننده دما انتخاب کنید، مهمترین موضوعی که باید به آن توجه کنید دقتی است که از کنترل کننده مد نظر دارید. همچنین اگر فقط برای خواندن دما می‌خواهید از آن استفاده کنید باید سایز دستگاهی که انتخاب می‌کنید مناسب باشد و با ترموکوپل یا سنسوری که از آن استفاده می‌کنید مطابقت داشته باشد.

برای کنترل کردن کردن دما در سیستم های ساده شما می‌توانید از ترموستات و ترمومتر های ارزان صفر و یک استفاده کنید و برای سیستم هایی که سیکل روشن و خاموش شدن در آن مهم است از ترموستات و ترمومتر های نسبی و PID استفاده نمایید.

بطور کلی موارد زیر باید مورد توجه قرار گیرند:

  1. نوع سنسور دمایی ( ترموکوپل ،سنسورrtd، سنسورpt100 )  و رنج دمایی
  2. خروجی مورد نیاز شما ( آنالوگ ، الکترومکانیکی و … )
  3. الگوریتم کنترل کننده ( روشن خاموش ، نسبی ، PID )
  4. تعداد و نوع کاربرد ( خنک کردن ، گرم کردن ، هشدار دهنده و … )

سایز های موجود ترموستات و ترمومتر ها چقدر است ؟

از آنجایی که کنترل کننده دما  معمولا درون پنل جاسازی می‌شوند، پنل ها باید طوری برش داده شوند تا با سایز این وسایل همخوانی داشته باشند تا زمانی که اقدام به تعویض و یا اضافه کردن باشد مشکلی ایجاد نشود. همچنین ترموستات و ترمومتر ها در ابعاد استاندارد DIN تولید می‌شوند و مشتری با توجه به نیاز سیستم می‌تواند سایز مورد نظر خود را انتخاب نماید.

سایز میلیمتر
اینچ
1/32 DIN 22.5 x 45 0.874 x 1.770 عمودی و افقی
1/16 DIN 45 x 45 1.780 x 1.780
1/8 DIN 92 x 45 3.64 x 1.780 عمودی و افقی
1/4 DIN 92 x 92 3.64 x 3.64
سایز ترموستات و ترمومتر

پاسخ زمانی و خطا ترموستات و ترمومتر چقدر است ؟

با توجه دقت بالا در تولید این دستگاه ها ، خطای آنها بسیار پایین است و حداکثر 0.5 درجه تغییرات دارند. همچنین این دستگاه ها در برابر آب و گرد و غبار  ایزوله بوده و مشکلی ندارند.

پاسخ زمانی این دستگاه ها بین 0.5 تا 1 ثانیه است و در کاربرهای با فرکانس بالا مدلهایی موجود است که پاسخ زمانی بسیار کمی دارند.

از ریسک‌های خرید ترموستات و ترمومتر بی‌کیفیت مطلعید؟

اگر در هنگام خرید ترموستات و ترمومتر نسبت به خصوصیات و ویژگی‌های لازم آنها آگاهی لازم را دارید؛ و همچنین بر کاربرد انواع مختلف آن اشراف دارید ریسکی در خرید شما وجود نخواهد داشت. از طرفی بی دقتی در انتخاب و استفاده از دستگاه بی‌کیفیت، منجر به هدر رفتن سرمایه شما شده و دقت اندازه‌گیریتان را به شدت پایین خواهد آورد.

بهترین راه انتخاب و سفارش ترموکوپل مورد نیازتان.

با توجه به کاربردهای گسترده و تنوع ترموستات و ترمومتر، می‏‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شرکت پایاسنس در تماس باشید. انتخاب مناسب‌ترین محصول با توجه به کاربرد شما یکی از مواردی است که  حتماً باید به آن دقت شود.

برای رفع نیازتان با شرکت پایاسنس در تماس باشید تا با توجه به حرفه‌تان، با کیفیت‏‌ترین و مناسب‌ترین محصول را با قیمتی مناسب در اختیار شما قرار دهیم.

تماس با پایاسنس
امکان ارسال محصولات به تمام نقاط کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سایدبار پایاسنس
فهرست
استعلام قیمت